Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Čím nahradit cukr?

28. 5. 2014

Rafinovanému cukru se dnes už běžně říká „bílý jed“. Překyseluje organismus, snižuje IQ, způsobuje únavu a má mnoho dalších negativních účinků. Z jídelníčku ho naštěstí můžeme snadno vyškrtnout. Stačí jen vědět, čím ho nahradit.

Nejznámější „zdravější“ variantou bílého cukru je bezesporu hnědý cukr, který má vyšší obsah biologicky hodnotných látek. Jeho zabarvení je způsobené melasou, nedostatečně oddělenou od cukru v procesu výroby. Není vyráběn rafinací, tedy chemickým bělením, a proto je u něj zachován obsah významných látek (draslík, sodík, vápník, hořčík) a řada aminokyselin. Pozor ale na jeho obarvené náhražky.

Ještě lepší variantou může být hrubozrnný přírodní třtinový cukr. Ten se vyrábí krystalizací z čerstvé třtinové šťávy s vynecháním všech chemických procesů a aditiv. Díky tomu si zachovává přirozený obsah minerálů a nezaměnitelnou přírodní vůni po ovoci, jablku i medu. Jeho tajemství spočívá ve vyšším obsahu zbytkové melasy. Ta obsahuje cenné minerály, které se jinak při výrobě cukru ztrácejí. Podle obsahu melasy rozlišujeme různé druhy přírodního třtinového cukru – od světlého, téměř bílého, po černý melasový cukr.

Melasa a med

Právě melasa je vedlejším produktem při výrobě cukru z cukrové třtiny nebo z cukrové řepy. Je to sladká, ale výživná šťáva, která se vařením koncentruje na sirup. Obsahuje veškeré cenné látky z cukrové třtiny nebo řepy (železo, měď, vápník, chrom, fosfor, draslík, hořčík, zinek, vitaminy skupiny B i řadu stopových prvků) a má nižší kalorickou hodnotu než ostatní sladidla, asi dvě třetiny oproti medu a polovinu hodnoty cukru. Nejlepší melasa obsahuje 18 až 20 procent cukru, většinu ve formě glukózy a fruktózy, které mají větší sladivost než bílý cukr. Na její specifickou chuť je ale třeba si zvyknout.

Rozdíl mezi medem a cukrem spočívá v tom, že med obsahuje minerální látky a enzymy, které cukr nemá. Pokud se ale na med díváme očima diabetika, je to pro něj stejné zlo jako řepný cukr. Výhodou nezpracovaného medu je obsah enzymu amylázy, která pomáhá v trávení škrobů. Díky němu se třeba chléb namazaný medem stráví rychleji, než sníte-li ho samotný. Otázka ale samozřejmě je, kolik amylázy zůstává v pasterizovaném medu zakoupeném v obchodě, proto kupujte obezřetně.

Jasan? Javor!

Jestli chceme ve spojitosti se slazením použít slovo „zdravý“, tak je nejlepší cestou použití přírodních sirupů. Jistě vás jako první napadne sirup javorový, přírodní sladidlo získané zahuštěním mízy cukerného javoru. Je asi o polovinu méně sladký než bílý cukr, ale bohatý na draslík, železo, vápník a stopy některých minerálů. Javorový sirup se dělí do tří skupin označených písmeny. Skupina A se používá na slazení dezertů nebo palačinek, B je mnohem tmavší a má silnější aroma, proto se používá zejména k vaření a C je natolik koncentrovaný, že se v obchodech nevyskytuje. Javorovým sirupem můžete při vaření a pečení nahradit bílý cukr v poměru tři díly sirupu za čtyři díly cukru. Jeho nevýhodou je ale vyšší cena.

Ječmenný slad, rýžový slad, rýžový sirup, pšeničný sirup, kukuřičný sirup a jablečný koncentrát jsou další přírodní sladidla, získávaná fermentací obilí. Mají konzistenci medu a podle druhu jsou různě kvalitní. Používají se místo cukru do pečení, na slazení nápojů, dezertů i kaší. Chcete-li sladit bez cukru, jsou tyto sirupy ideální volbou. Řadí se mezi pomalé cukry.

Přírodní mexické sladidlo – sirup z agáve – má svým složením všechny výhody fruktózy. Nestimuluje slinivku k vylučování inzulinu a má nízký glykemický index, čímž razantně nezvyšuje hladinu krevního cukru a zahání hlad.

Sladká stévie

Dalším přírodním sladidlem, ovšem nekalorickým, je sirup ze stévie, která je stále více populární mezi diabetiky. Jde o rostlinu pocházející z Paraguaye. Sladkou chuť nezpůsobují v rostlině sacharidy, ale komplex sladivých látek zvaných steviosid. Nemá žádnou kalorickou hodnotu, při její konzumaci není zapotřebí inzulin, a proto je pro diabetika velmi výhodná. Rostlinku si může každý pěstovat i sám, snadněji se jí ale dopátráte na internetu než v obchodě.

Stévie je 200 až 300krát sladší než cukr a přitom nemá žádnou kalorickou hodnotu. Odolává vysokým teplotám, může být použita při vaření a pečení, je bez konzervantů a barviv. Má i další skvělé účinky, například urychlení hojení bez jizev, je účinná na akné a ekzémy a snižuje také chuť na tabák.

Autor: Olga Černá vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS