Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Jeden druh jídla nestačí!

18. 1. 2015

Britská dívka Stacey Irvinová jedla od dětství převážně kuřecí nugety, hranolky, toasty a brambůrky. V 17 letech ji to málem zabilo. Máte představu, co se děje s organismem, když dostává pořád to samé jídlo? A nemusí být ani tak nezdravé…

V minulosti bylo běžné, že lidé jedli jenom jeden druh jídla – třeba rýži, která je pro tělo velice zdravá. Přesto je nakonec sklátily kurděje. Proč? Lidské tělo potřebuje k přežití devět aminokyselin, které si nedokáže vyrobit samo. Přijímá je v potravě.

Existuje jenom jeden druh jídla, který obsahuje všechny z nich. Je jím mateřské mléko (využít se dá i mléko ostatních savců, obzvláště fermentované). Jenže obsahuje aminokyseliny v tak nízkém množství, že nám v určitém okamžiku už neumožňují se rozvíjet, a my proto musíme přejít na jiné druhy stravy.

Může vás to zabít

Všechna ostatní jídla obsahují jenom pár z těchto pro člověka nezbytných látek. Takže ať už jíte sebezdravější jídlo, pokud nebude vaše strava dostatečně rozmanitá, nakonec vás to zabije. Pokud byste jedli jenom jeden druh ovoce, zeleniny nebo luštěnin, hrozí, že vám selžou orgány. A co kdybyste jedli jenom vařené maso? Výživová poradkyně Ann Hattnerová tvrdí, že by vaše tělo začalo pojídat vlastní svalovinu. Nejenom že byste měli nedostatek vitaminu C, maso obsahuje i velmi málo sacharidů, ze kterých tělo čerpá energii. Proto by se ji snažilo nečerpat z vašeho svalstva a vnitřních orgánů.

Tělu, kterému se nedostávají některé nezbytné aminokyseliny, nejdřív zesvětlají vlasy a změknou nehty. Trpět budou jak vaše svaly, tak všechny vnitřní orgány. Nakonec se vaše srdce zmenší natolik, že zemřete, jak se tomu děje v extrémních případech mentální anorexie.

Co tělo potřebuje?

Správný jídelníček by měl být pestrý a rozdělený asi na pět až šest porcí denně. Z rýže, ovesných vloček nebo celozrnného pečiva přijímáme cukry (sacharidy), které nám dodávají energii. Ty by měly tvořit asi 60 procent naší stravy. Lidské tělo nutně potřebuje tuky (lipidy) a hlavně v nich obsažené omega-3 mastné kyseliny, které mu pomáhají zvyšovat imunitu, snižovat teplotu, hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak. Proto bychom měli alespoň dvakrát týdně jíst ryby, nejlépe mořské. Vhodné jsou i mořské plody, vlašské ořechy, řepka nebo sója. Tuky by měly tvořit asi 25 procent naší stravy.

Pozor ale na nasycené tuky, které najdeme ve smažených jídlech, v tučném mase, uzeninách, bílém pečivu, cukrovinkách a tučných mléčných výrobcích. Ty jsou pro tělo škodlivé. Třetí důležitou složkou potravy jsou bílkoviny (proteiny). Měly by tvořit asi 15 procent lidského jídelníčku. Člověk lépe zpracovává bílkoviny živočišné, ale dobře přijímá i luštěniny, sóju, ořechy, semena a obiloviny.

Každý den bychom měli jíst zeleninu a ovoce. Oboje obsahuje velké množství vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Ovoce je navíc perfektní zdroj cukrů, a tedy i energie.

Základem našeho pitného režimu by měla být čistá voda, potom slabě mineralizované vody, ředěné ovocné a zeleninové šťávy a slabé čaje. Slazené a perlivé nápoje bychom měli pít jen výjimečně.

Autor: Vojtěch Žák vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS