Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Umíte se správně najíst?

14. 7. 2014

Někdo může jíst všechno a nepřibírá. Jiný toho sní trochu, přibere jak po celé kachně se šesti a ještě mu je špatně. Přitom by stačilo se nad svým jídelníčkem zamyslet nejenom z hlediska obsahu, ale i toho, v kolik hodin jíme, jak jíme a kolik toho sníme.

Každý z nás už asi v životě řešil stravovací dilema, a je celkem jedno, zda to bylo z důvodu hubnutí, anebo proto, že musel upravit jídelníček vzhledem ke svému zdravotnímu stavu.

Pokud máme mluvit o tom, že je třeba se umět správně najíst, rozhodně zde nebude mít své místo hlad a hladovka. Neznamená to ale, že byste se měli cpát od rána do večera. Obecně se doporučuje jídlo pětkrát až šestkrát denně, což se někomu může zdát hodně, obzvlášť když je zvyklý na tři jídla. Jde ale pouze o rozdělení přísunu celodenní dávky energie a dalších živin do malých porcí a ty postupně konzumovat během celého dne.

Zeptejte se lékaře

Než se pustíte do úpravy jídelníčku, navštivte lékaře a nechte si udělat testy, ze kterých zjistíte, co všechno vám chybí a na co byste si měli dát pozor. Takové vyšetření může odhalit i problémy se zažívacími orgány, díky čemuž snadno vyloučíte ze stravování potraviny, jež vám nedělají dobře (platí to i pro ty všeobecně doporučované a zdraví prospěšné). Ač se to možná na první pohled nezdá, člověku, který je náchylný k potížím tohoto charakteru, způsobí značnou nevolnost i obyčejné luštěniny nebo některé druhy zeleniny jako paprika, okurka či ředkvička. Lékař rovněž určí, kolik byste do sebe měli dostat energie, což je důležité číslo, z něhož je třeba při sestavování jídelníčku dále vycházet. Jinou spotřebu bude mít manuálně pracující člověk, jinou úředník a zcela jinou vrcholový sportovec.

Prvotním impulzem k zamyšlení se nad vlastním stravováním by přitom neměl být ani tak kult štíhlosti jako zdraví, které bychom si nepochybně všichni rádi zachovali v dobré kondici co možná nejdéle. Naučit se správně jíst je v podstatě ideální prevence před mnoha nemocemi, která vás navíc bude stát mnohem méně než případná medikace a cokoliv dalšího. A štíhlá postava k tomu pak už bude jenom příjemný bonus.

A zase ta snídaně

Boj se snídaní je evergreen. Kdo ji má ráno stíhat, že… Jenže už naše babičky říkávaly, že člověk má snídat jako král. Jinými slovy se dobře najíst, aby měl dostatek energie, která by z dnešního pohledu měla tvořit asi 20 až 25 procent celodenního energetického příjmu. Ale pozor, není snídaně jako snídaně. Uvědomili jste si někdy, že po některém typu snídaně máte za chvíli hlad, že byste snědli i hřebíky, a s jinou snídaní v pohodě vydržíte až do svačiny? Mohou za to potraviny s vysokým glykemickým indexem, bílý chléb s marmeládou, případně jinými sladkými pomazánkami, ale také třeba sladká buchta, dort a podobně. V takovém případě totiž obvykle dochází k rychlému vyloučení inzulinu a následnému pocitu hladu. Od něj se odvíjí i nervozita a podrážděnost, kterou pak celý den zajídáme dalšími sladkostmi. Ve správně sestavené snídani by se měly objevit bílkoviny s nižším obsahem tuku, složité sacharidy, kam patří například müsli, celozrnné pečivo, kaše (například ovesné či pohankové), kvalitní tuky, ovoce, případně zelenina a tekutiny, čaj, sklenička džusu.

Nemáte ráno chuť do sebe cokoli vpravit? A prvním jídlem je káva? Pak Bůh buď milostiv k vašim zažívacím orgánům i všem, se kterými se dopoledne potkáte. Obecně totiž pro všechny nepřátele snídaní platí, že vynechání snídaně jim zpomaluje metabolismus, což vede k tloustnutí, a pokud si například na lačný žaludek zapálíte cigaretu a dáte si zmíněnou kávu, vaše cesta na gastroenterologii bude časem nevyhnutelná. Navíc budete mít mizernou náladu, když ne celý den, tak do prvního jídla určitě. Takovým malým trikem je menší porce večeře a ranní budík nastavený o půl hodiny dříve. I když nebudete mít ráno chuť, hlad se dostaví nepochybně, takže do sebe alespoň vpravíte například kousek sýra, ovoce, zeleniny, případně jogurt. Času na to budete mít dost.  

Hurá na oběd

Nezapomínejte ani na dopolední svačinku. Obecně byste jejím prostřednictvím měli doplnit 10 až 15 procent celodenního příjmu energie. Není přece takový problém přihodit ráno do tašky jogurt, pomeranč, jablko, broskev nebo kousek šunky. Pravidelné a vhodné stravování není pouze o hubnutí, ale zabraňuje například diabetickému kolapsu.

Jako jedno ze tří hlavních jídel během dne byste rozhodně neměli vynechávat oběd. Ten vám poskytne 30 až 35 procent denní energetické dávky. Často se stává, že obědy v závodní jídelně nejsou zrovna chuťově na výši, takže na řadu přicházejí různé rychlovky v restauraci, případně jen tak „něco“ v bufetu na stojáka, či ještě hůř, zatoulané sušenky z posledního šuplíku vašeho pracovního stolu. Asi vám je jasné, že takové jídlo-nejídlo nejenomže neposkytuje odpovídající živiny, ale často vám po něm může být i špatně. A to nemluvě o tom, že se odpoledne začnete dorážet pochutinami, které večer korunujete pořádnou večeří. Nikde není psáno, a to obzvlášť v letních měsících, že musíte jíst dvě teplá jídla denně. Dobrou službu udělá i zeleninový salát s kvalitními ingrediencemi, tedy bílkovinami, tuky, a správnými poměrem zeleniny, to vše doplněné celozrnnou přílohou. Takový zeleninový obídek si klidně můžete připravit na druhý den doma.

Poslední jídlo dne

Následuje odpolední svačinka (opět byste si na ni měli udělat aspoň pět minut času) a večeře. Večeřet byste měli přibližně tři hodiny před tím, než si jdete lehnout. Obsah talíře bude podstatně menší než k obědu a jeho prostřednictvím byste měli přijmout asi 15 až 20 procent z celkového příjmu energie. I v tomto případě platí, že strava by měla být vyvážená. Večeři rozhodně nevynechávejte, ani se neodbývejte například jogurtem. Jde totiž o to, že nedostatečný příjem živin zhoršuje obnovu tkání během spánku. Na druhou stranu není příliš vhodná ani velká večeře, která následně zhoršuje kvalitu spánku, obzvlášť když se najíte krátce před tím, než si jdete lehnout. Je samozřejmě možné si večeři rozdělit, dvě třetiny sníst v obvyklém čase a poslední třetinu za zhruba dvě hodiny po hlavním jídle.

Zdá se vám těch chodů trochu moc? Nebojte se, i když byste měli jíst přibližně pětkrát až šestkrát denně, pokud tedy dodržujete pravidlo druhé večeře, rozhodně na vás nečekají hromady jídla. Denní doporučená dávka kalorií se rozděluje do výše uvedených časových bodů, takže ve výsledku zjistíte, že toho na talíři vlastně zas tak moc mít nebudete. Menší porce mají navíc jednu velkou výhodu – tělo si s nimi lépe poradí už jenom tím, že je snadněji stráví. Po optimálním množství jídla si také nebudete připadat těžkopádní a unavení.

Nepodceňujte jídlo

Jak poznáte, že se stravujete špatně? Třeba tak, že vás bude pálit žáha. Pálení v krku, které přechází až v bolest za hrudní kostí směřující do žaludku, si nejspíš zažil každý. Jedná se o stav, kdy se vrací žaludeční kyselina zpět do jícnu, kde dráždí sliznici, což se projevuje oním typickým nepříjemně pálivým pocitem. Pokud se tento stav opakuje často, je vhodné navštívit lékaře a nechat se důkladně vyšetřit. Často ale pomůže vyškrtnout z jídelníčku nevhodné potraviny, které tento stav vyvolávají. Většinou se jedná o kynuté těsto, citrusy, cibuli, česnek, ale také kávu nebo alkohol. Pálení žáhy trápí v hojné míře těhotné ženy (tento stav se ale po porodu velmi rychle upraví) a také všechny, kdo trpí nadváhou.

I když si to mnozí lidé neradi připouštějí, správným jídlem se dá mnoho věcí napravit. Je pochopitelné, že vzdát se oblíbených dobrot vyžaduje určitou disciplínu. Na druhou stranu je ale třeba si říct, že pokud se obejdeme bez léků a v řadě případů se dispozice k některým chorobám či jejich počínající stadium dají zvládnout pouhou úpravou stravy, proč to nezkusit. 

Autor: Lucie Pilátová vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS