Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Chcete nabrat sílu? Zkuste TRX!

1. 9. 2014

O tom, že cesta ke zdravému tělu i vysněné postavě nemusí nutně vést přes klasickou posilovnu, už jistě víte. Dnes se podíváme na cvičení, které využívali už vojáci v římských legiích nebo gymnasté starých čínských dynastií.

Cvičení TRX (z anglického Total-Body Resistance Exercise, tedy cviky pro zatížení celého těla) je závěsný trénink, při kterém kromě speciálních popruhů s madly potřebujete jen sebe, tedy vlastní tělo, které během tréninku mnoha různými způsoby přitahujete. A že se jedná někdy o skutečně dost velkou váhu, poznají jak profesionální sportovci, tak drobné dívky a ženy.

Základy závěsného cvičení byly položeny už ve starověku. Propracovanější systém pak zavedli v 19. století horolezci, techničtí lezci po skalách a později vojáci v téměř jakékoli armádě. Právě ti trávili spoustu času v mnohdy extrémních nebo stísněných podmínkách, například na lodích nebo ve výcvikových táborech. I tady byl ale kladen obrovský důraz na to, aby tělo každého z nich bylo maximálně funkční, tedy silné, rychlé a ohebné. Ke slovu proto přišlo TRX. Jednoduché a efektivní cvičení, které lze provozovat opravdu kdekoli. 

Funkčnost především

Při cvičení zabíráte jen omezený prostor tělocvičny. Nemusíte neustále odbíhat k mnoha strojům a měnit na nich závaží. Každá lekce je vedena tak, aby byla co nejvíc funkční a vy jste ze svého tréninku neztratili ani minutu. Takže po většinu času držíte v rukou madla a prostě cvičíte. Jednoduché to ale ze začátku rozhodně není. Kliky, výpady či dřepy, které působí při běžném tréninku trochu fádně, získávají při tréninku TRX docela jiný rozměr. „Během cvičení nepracují jen omezené svalové skupiny, jako na strojích ve fitness centrech. Svaly posilujeme v celém rozsahu, při pohybu nahoru i dolů, takže jsou procvičovány nepřetržitě,“ vysvětluje instruktorka TRX Jana Zaoralová. Intenzitu a obtížnost si navíc každý určuje podle sebe. Čím větší je při cvičení sklon těla, tím je každý cvik obtížnější.

Věk nerozhoduje

Pokud si myslíte, že TRX je určeno jen pro superzdravé jedince do 30 let, kteří vypadají jako z reklamy na zdravý životní styl, jste na omylu. Na tréninku můžete potkat drobnou paní, která dávno překročila šedesátku, trojnásobnou maminku na mateřské nebo muže, kteří bojují s nadváhou. „Je to pro mě ten nejlepší způsob, jak se co nejrychleji dostat zase do formy. Už po třetí hodině jsem se cítila mnohem silnější a pevnější, svaly na tohle cvičení reagují hodně rychle,“ říká například sedmatřicetiletá Lenka, která pracuje v kanceláři jedné pražské účetní firmy. „Přestala jsem se hrbit a těším se na každou další lekci,“ dodává. Uvažuje dokonce i o tom, že si závěsný systém pořídí domů, aby mohla cvičit kdykoli. Podle trenérky Jany Zaoralové je ale lepší vyzkoušet si několik lekcí pod vedením instruktora, než si zvyknete na správné provedení každého cviku. „Hlavně nic neuspěchat,“ radí.

Autor: Michaela Michalcová vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS