Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Využijte zimu ke zklidnění

1. 2. 2015

Chladná a temná zima může být hřejivým ročním obdobím, pokud dokážete využít to, co velkoryse nabízí. Její odkaz je jasný ‒ nalaďte se na stejnou vlnu jako příroda, zklidněte se a snažte se co nejvíc odpočívat.

Proč se v zimě cítíme tak unaveni a depresivní? Není to jen tím, že nám chybí sluneční svit a musíme se vyrovnávat s tmou a chladným počasím. Příčina je i v tom, že nerespektujeme přirozené rytmy přírody, které jsme součástí. Ta nám říká, že bychom měli zpomalit a relaxovat. Děláme však něco naprosto jiného: pracujeme naplno a do toho navíc řešíme různé zimní úkoly či dovolené. Toto roční období bychom přitom měli využít na něco zcela jiného. Na to, k čemu je určeno.

Načerpejte nové síly

Zima je ideálním ročním obdobím ke zklidnění, odpočinku, obnově sil, k navázání kontaktu se svým tělem, duší, ke zlepšení vztahů v rodině a upevnění kontaktů s přáteli. V létě na to mnohdy nemáme čas, protože jsme „rozlítaní“ na všechny strany. Zima slouží k tomu, abychom se schoulili do klubíčka a znovu nalezli svůj klid. A když právě nechceme být sami, jsou tu rodina a přátelé, kteří čekají na to, abychom s nimi strávili co nejvíce kvalitního času.

Pokud jste zrovna sami, naplánujte si zimní večer, kdy se budete věnovat jen sami sobě. Je na vás, jaké relaxační aktivity upřednostníte. Může to být vana až po okraj naplněná vodou nebo péče věnovaná tělu. Uvařte si horký čaj nebo kávu a pohodlně se usaďte do křesla. Vezměte si oblíbenou knihu a užijte si její děj. Takové rady jste už asi v časopisech četli tisíckrát, ale řídili jste se jimi někdy doopravdy? Vyhradit si několik hodin jen sám pro sebe, to je opravdový luxus, který si mnoho lidí nechce dovolit. Doslova si ho zakazuje. Nejčastěji kvůli pracovním a domácím povinnostem. Je ale dobré uvědomit si, že relaxace je důležitá i proto, abyste pak měli dostatek sil a chuti zvládnout všechno, co musíte. Je tak ve vašem životním zájmu myslet i na sebe. V zimě to platí dvojnásob.

S rodinou a přáteli

Pokud máte rodinu, udělejte si příjemný společný večer, který nebude naplněný jen povinnostmi, ale zejména pohodou a radostí. Vypněte televizi i počítače a povídejte si. Sedněte si v obývacím pokoji na zem a vyprávějte si nebo si zahrajte nějakou společenskou hru. K tomu ukusujte něco slaného či sladkého. Pokud nejste na takové rodinné večery zvyklí, asi chvíli potrvá, než si všichni členové domácnosti na „novoty“ zvyknou. Nevzdávejte to po prvním neúspěchu, ale vytrvejte, všechno chce svůj čas. Velmi příjemným způsobem, jak utužit rodinné vztahy, je i společná příprava jídla. Pokud budete večeři chystat všichni spolu, užijete si spousty zábavy. Snažte se také trávit co nejvíce času venku jako rodina. Pravidelné procházky v zimní přírodě by se měly stát samozřejmostí.

A nezapomínejte ani na přátele, se kterými se jindy setkáváte jen v kavárnách či restauracích. Zkuste to alespoň někdy udělat jinak. Tak, jak to mají ve zvyku jižněji položené národy, Francouzi či Italové. Ti se s oblibou navštěvují v domácím prostředí. Taková setkání se většinou odehrávají ve velmi příjemné atmosféře. Přispívá k tomu i možnost zvolit si vlastní okolnosti – to, co se bude jíst, co se bude pít a jaká hudba k tomu bude hrát. Zkuste zavést setkání u vás doma pravidelně, třeba každou druhou sobotu. Pro všechny zúčastněné se z toho stane rituál, na který se budou těšit už dlouho dopředu. Bude skvělé čekat hosty, připravovat jim jídlo, usrkávat u toho červené víno, užívat si teplo, které máte doma, pozorovat mráz za okny a těšit se, že vůbec nikam nemusíte, protože to podstatné přijde za vámi.

Běžte spát před půlnocí

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak nás ovlivňuje umělé světlo? Tolik jsme na něj zvyklí, že ho považujeme za něco zcela samozřejmého a přirozeného. Umělé osvětlení je s námi teprve od konce 19. století, přesto máme pocit, jakoby to tak bylo vždycky. Světlo ze žárovek na nás ale může mít i negativní vliv, způsobuje větší únavu a malátnost. Kromě toho narušuje přirozené biorytmy.

Naši předkové šli spát většinou tehdy, když se venku setmělo. Nikdo neříká, že je nutné nechat se odpojit od elektřiny, pořídit si petrolejové lampy či svíčky a chodit spát v sedm večer. Můžeme ale udělat rozumný kompromis: snažit se omezovat život, který probíhá při umělém osvětlení. Neponocujte, nedívejte se příliš na televizi nebo do monitoru počítače. Snažte se jít do postele brzy, rozhodně před půlnocí, nejlépe už kolem desáté hodiny. Platí, že spánek před půlnocí je nejvydatnější a nejvíc osvěží. Společenské kontakty a setkávání s přáteli, to jsou v zimě velmi příjemné aktivity, ale nemělo by to být na úkor spánku a odpočinku. 

Autor: Gabriela Bachárová vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS