Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Očistěte své tělo i mysl hot jógou!

6. 10. 2014

Existuje mnoho druhů jógy a každou chvíli přibude nějaký další. Před několika lety se i u nás v České republice objevila novinka – hot jóga neboli cvičení jógy za vyšších teplot, které mají umocnit její účinky.

Lekce hot jógy probíhají v místnostech vytopených na 38 až 42 °C, což má za následek rozšíření cév, posílení plic a zahřátí svalů, které je významné pro jejich intenzivnější protažení během jednotlivých cviků. Mezi její další pozitivní účinky patří detoxikace těla od škodlivých látek, pročištění lymfatického systému, zlepšení funkčnosti krevního oběhu a odbourávání stresu. Ke cvičení hot jógy nepotřebujete žádné speciální pomůcky. Stačí si na sebe obléknout pohodlné oblečení, vzít si s sebou podložku, dva ručníky a vodu.

Blahodárné teplo

První lekce bude zřejmě tou nejnáročnější, protože na vysokou teplotu si musíte zvyknout. Aby nedošlo k dehydrataci, je dobré během dne vypít více tekutin. Podstatné je se během cvičení nepřekonávat, ale přiznat si, kdy už síly či dech pomalu docházejí, a na chvilku se posadit. Ostudou není ani to, když někdo hodinu nedokončí a odejde dřív. Mnozí začátečníci postupně prodlužují intervaly a do konce docvičí třeba až při několikáté lekci. Stačí jen poslouchat vlastní tělo, které v určitou chvíli může vyslat signály, že je čas na pauzu.

Důvodem, proč je hot jóga účinnější než cvičení za normální pokojové teploty, je, že nedochází ke ztrátě teploty ze zahřátých svalů do okolního prostoru. Tělo se tak stává pružnějším, což navíc předchází úrazům, například natržení svalu. Teplo navíc blahodárně působí i na pleť, protože otevírá póry a pomáhá v jejím čištění.

Vhodná i při dietě

Hot jóga obecně není vhodná pro děti, jinak ji mohou cvičit všechny věkové kategorie. Je skvělým cvičením také pro ty, kteří se snaží zhubnout, protože vyšší teplota stimuluje spalování tuků. Podle některých zdrojů během šedesátiminutové lekce dojde ke spálení až 1200 kilokalorií. V případě jakýchkoli zdravotních obtíží, jako je třeba vysoký krevní tlak, které s sebou může nést nadváha či obezita, je ovšem nutné se nejdřív poradit s lékařem.

Na rizika jsou účastníci upozorněni v samotných centrech, do kterých si jdou hot jógu zacvičit. Obvykle také musejí podepsat formulář, v němž potvrdí, že netrpí žádnou z chorob, v jejichž případě by se cvičení při vysoké teplotě mohlo stát nebezpečným, nebo dokonce i život ohrožujícím. Podceňovat svůj zdravotní stav se zkrátka nevyplácí.

Kromě hot jógy se při vysokých teplotách cvičí i takzvaná bikram jóga. Základním rozdílem je volnost nebo pravidelnost cvičebních prvků a pozic. Zatímco obsah lekcí hot jógy je v kompetenci lektora, u bikram je vše pevně dáno. Jde totiž o devadesátiminutový program, během něhož se provádí 26 cviků hatha jógy a dvě dechová cvičení, přičemž místnost je vyhřátá přesně na 42 °C.

Autor: Jana Maláková vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS