Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Udržte si energii po celý den!

1. 11. 2014

Fyzická námaha, stres, nikdy nekončící práce, tohle všechno a mnoho dalšího z nás každodenně vysává energii. Jak ji zase načerpat zpátky? Tyto rady vám pomohou zůstat svěží až do večera a ráno vyskočit z postele jako králíci z klobouku.

Ručička hodin se blíží ke druhé odpoledne. Oči se klíží, hlava padá dolů. Trhnete sebou! Málem jste usnuli v kanceláři plné lidí. A to musíte být v práci ještě minimálně dvě hodiny! Že tuhle situaci znáte? Během náročného dne každému nevyhnutelně dochází energie. Lidské tělo je ale svým způsobem stroj. Když mu promažete ty správné šroubky, bude fungovat lépe a déle. Podívejte se na několik užitečných triků, které vás udrží na nohou. Stačí zapracovat na dvou věcech: na způsobu myšlení a na životním stylu.

Začíná to ráno

Crrrr! Zvonění budíku se vám probíjí do hlavy. Rychle ho zamáčknete a schováte hlavu pod polštář, abyste unikli před otravným sluncem. Že takhle vypadá vaše ráno? Potom děláte chybu! Jakmile zazní budík, hned vyskočte z postele. Začněte aktivně. Roztáhněte žaluzie a vystavte tělo slunci – světlo totiž potlačuje produkci melatoninu, hormonu, který vyvolává ospalost.

První fyzická aktivita zvýší vaši tělesnou teplotu a tok krve do mozku. Začněte tedy lehkou rozcvičkou (rozhodně nic těžkého, nechcete se zbytečně vyčerpat, jenom nabudit organismus). Procházka se psem, lehký jogging nebo jiný trénink vám do těla vyplaví endorfiny a sníží stresové hormony. Jejich efekt může vydržet šest až osm hodin!

Začínáte si dělat kafe a chystat snídani stejně jako každé ráno? Zkuste to dnes jinak. Narušte svou rutinu. Lidské tělo si automatizuje určité chování, takže ho po čase provádí podvědomě. Když ale uděláte něco nového, donutí vás to věnovat tomu pozornost – čímž zase nabudíte své tělo. Je to přitom velmi jednoduché, stačí si třeba zkusit vyčistit zuby druhou rukou, než jste zvyklí.

Změňte svůj jídelníček

Vaše tělo potřebuje hodně energie, aby zůstalo aktivní po celý den. Když tu energii nemá, bude čerpat z rezerv a vy se budete cítit víc a víc unavení. Je proto rozumné začít den velkou, ale lehkou snídaní (aby tělo nemuselo věnovat hodně úsilí na trávení těžkého jídla).

Zaměřte se na bílkoviny, zeleninu a sacharidy. Naopak se vyhněte jídlům s velkým obsahem cukrů (muffiny, koblihy) a příliš mastným jídlům (slanina). K duhu vám přijdou třeba ovesné vločky, vařená vajíčka, celer, špenát, pórek či kapusta, bobule, banány, jablka, hrušky, celozrnné pečivo, jogurty nebo müsli. Nepřecpávejte se – jezte jenom tolik, abyste neměli hlad. Někomu vyhovují menší porce častěji během dne, jiný preferuje jíst jen třikrát denně, zato pořádně. Najděte si ten správný rytmus.

Důležitým zdrojem energie je i magnesium. Výzkumy ukazují, že například polovina dospělých Američanů přijímá z jídla méně než polovinu nezbytné dávky magnesia. Aby to nepotkalo i vás, měli byste do jídelníčku alespoň občas zařadit ryby, mořské plody, oříšky nebo fazole.

Hodně pijte, udrží vás to nabuzené. Lidské tělo je z 60 procent složeno z vody. Ta vám pročistí organismus, udrží vaše tělo v rovnováze, a navíc vás nabije energií. Za jeden den byste jí měli vypít zhruba 2,5 litru. 

Změňte pohled na svět

Je tu ještě jedna věc, která vám dodá velkou dávku energie. Zvenku ji získat nemůžete, musíte ji najít v sobě. Tou věcí je životní optimismus. Čím víc radosti kolem sebe šíříte, tím více jí dostáváte zpátky. Ale nepřehánějte to, jinak vás vaši přátelé začnou nenávidět.

Na druhou stranu, přehánět byste to neměli ani se skepsí a pesimismem. Zkuste se jeden den od rána až do večera usmívat. Kolik lidí se na vás usměje zpátky? Kolika zvednete náladu? A jakou to udělá radost vám samotným?

Přestaňte si stěžovat a soustřeďte se na řešení problémů. Vyhýbejte se lidem, kteří si pořád jenom stěžují, zbytečně by vám zkazili náladu. Ze stejného důvodu nečtěte noviny a nedívejte se na večerní zprávy. Vyhýbejte se negativním věcem a soustřeďte se na ty pozitivní.

Pokud jste často pod velkým stresem, můžete zkusit různá dechová a meditační cvičení, která slouží ke zklidnění organismu. Zbavíte se vnitřního napětí a budete si život více užívat.

Když budete mít chvilku, zkuste si zazpívat, nebo alespoň poslouchejte nějakou pozitivně laděnou hudbu.

Nepropadněte pokušení

Vzdát to je snadné. Proto nepropadněte pokušení a donuťte se zůstat pozitivní a akční. Uvidíte, že se časem budete cítit lépe. Jakmile jednou překonáte nával únavy, energie se vám vrátí. Nejhorší to bývá při návratu domů z práce. Proto si rychle opláchněte tvář studenou vodou, nebo si rovnou dejte studenou sprchu, a běžte si na chvíli zaběhat. Do těla se vám vyplaví další endorfiny a vydrží vám až do večera. A hlavně – dobře spěte. Dobrý spánek je základem všeho.

Autor: Vojtěch Žák vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS