Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Vitarián je člověk vitální

5. 5. 2014

Kdo by nechtěl zhubnout, cítit se dobře a být zdravý, že? Třeba i dožít se sta let. Vitariánů, tedy lidí preferujících živou stravu, neustále přibývá a konvenční strávníci nad tím jen kroutí hlavou. Ale možná časem i na ně dojde řada.

Výraz „živá strava“ zní možná trochu nepříjemně, ale nebojte se, konzumace syrového masa vás nečeká. Vitariáni jedí pouze rostlinnou stravu, což je další jejich zásada. Všeobecně se tento stravovací systém považuje za velice zdraví prospěšný, i když odborníci se jistojistě ptají, kde jsou bílkoviny a tuky, když převážnou část stravy tvoří ovoce a zelenina. Ale i na tohle stejně jako na řadu dalších otázek mají vitariáni odpověď.

Vitae znamená život

Vitariáni zastávají názor, že pouze živá (lépe řečeno „nemrtvá“) strava, může člověku dodat plnohodnotnou energii a vitalitu. Zkrátka jde o to, že nepojídáte mrtvoly, a když už chcete sníst něco, co je potřeba nějakým způsobem tepelně upravit, nesmíte překročit teplotu 40 °C. Logicky to vlastně pouze ohřejete, nikoliv převaříte. Tím je tedy zachován život a také veškeré cenné látky ve stravě, protože velká spousta vitaminů se vařením ničí.

Pokud máte dojem, že se přechodem na vitariánskou stravu zrovna moc nenajíte, není to pravda. Strava je velice chutná a lehoučká, přesto zasytí a člověk zcela ztratí pocit chuti na sladké. Cukr se přijímá pouze v ovoci, škroby v zelenině a zrnech, bílkoviny také v zrnech obilovin a luštěnin, tuky pak v semenech a ořeších. Žádné emulgátory, barviva, sladidla, dochucovače, uzeniny, přepalované tuky a živočišné produkty. Na rozdíl od stravy vegetariánů a veganů je živá strava ještě ochuzena o běžné pečivo a veškerá vařená, smažená, pečená a dušená jídla. V podstatě konzumujete pouze ovoce a zeleninu v čerstvém nebo sušeném stavu, semena, ořechy, naklíčená zrna luštěnin a obilí nebo tepelně upravená jídla s použitím teploty pouze do 40 °C.

Lékaři vitariánství příliš nedoporučují, maximálně tak v rámci půstu či dočasné diety pro úpravu zdravotních potíží a redukci váhy. Problém s nedostatkem vitaminu B12 ovšem nehrozí, pokud jíte řasy či fermentované produkty, například miso nebo tempeh.

Stop vaření

Každý vitarián vám řekne, že vařením se znehodnocují potraviny a kromě vitaminů a minerálů se tímto způsobem likvidují také důležité enzymy. Například vitamin C se v mnoha potravinách převařením zcela zničí a také bílkoviny ztrácí svou výživovou hodnotu a velmi špatně se tráví. Vařením se také zmenšuje objem potravin a ztrácí se jejich přirozená chuť, kterou si nahrazujeme solením, přislazováním a kořeněním. Přepalováním tuku si také nikdo příliš nepomůže, aterosklerózy je všude více než dost. Které další důvody ještě uvést, aby se lidé zamysleli nad tím, co vlastně jedí?

Výhodou syrové stravy je, že tím značně ulehčíte svému trávení. Díky tomu se pak člověk cítí nesrovnatelně vitálnější a svěžejší. Samotný proces trávení při běžné těžké stravě je velmi složitý a únavný. Běžný konzument si nacpe břicho a jde si lehnout k televizi, aby strávil vše, co do sebe dostal, nejlépe ještě si u toho zdřímne nebo to vylepší pivem. Neustále jej pronásleduje chuť na sladké, takže si nezřídka po těžkém obědě dopřeje i sladký moučník. Při vitariánské stravě nic takového absolvovat nemusíte a dá se také s jistotou říci, že rozhodně ušetříte. A to nejen finance, ale především svoje zdraví.

Z pusy jim nesmrdí

Živá strava bezesporu přináší řadu pozitiv a výhod. Už jsme zmiňovali nárůst vitality a energie. Člověk postupně začne být aktivnější a bude potřebovat i méně spánku. Zrychlí se metabolismus, dojde k úbytku na váze, která se zastaví až na individuální hranici a postupně se stabilizuje. Nikdy nepotkáte vitariána s nadváhou. Při přechodu na živou stravu také počítejte s vyřešením mnoha zdravotních obtíží, především s eliminací rizik vzniku civilizačních chorob, s odstraněním bolestí páteře a kloubů i trávicích a kardiovaskulárních obtíží. Dojde k úpravě krevního tlaku, hladiny cukru v krvi a rapidnímu snížení hladiny cholesterolu. Budete se cítit jako znovuzrození. Vzhledem k tomu, že vitariáni nepojídají žádné mrtvoly, dá se říci, že jim dech, pot i případné střevní plyny voní po fialkách, a to téměř doslova.

Ovšem pozor! Správný vitarián by měl zůstat ostražitý a ověřovat si, odkud jím konzumovaná „živá strava“ pochází. Když například na internetu koupíte krabičku s názvem „Zelený ječmen“, neznamená to automaticky, že jde o něco přírodního. Jakási tekutina či kaše v lahvičce má se zeleným ječmenem společného asi tolik, jako čabajka s racionální výživou.

Celoroční klíčení

K vitariánství neodmyslitelně patří také klíčení nejrůznějších semen. K němu se lidé, kteří se starají o své zdraví, uchylují především na jaře. Tehdy mají semínka i vzhledem k přirozenému cyklu přírody největší sílu. Klíčit je ale možné celoročně a pro vitariány je to v podstatě nezbytné. Obilná i luštěninová zrna nemohou uvařit, a když je nechtějí žvýkat syrová, musejí využít klíčící proces. Při něm se aktivují užitečné enzymy, které už částečně natráví obsažené živiny, a ty jsou pak lépe pro člověka stravitelné. Zároveň dochází k lepšímu využití obsažených vitaminů a minerálů, které nám mohou být ku prospěchu ve své plné síle.

Základem stravy jsou ovoce a zelenina. Kromě sušené a čerstvé formy jsou velice oblíbené a zdravé šťávy. Je možné připravit si šťávu prakticky z čehokoliv, co najdete na poli či louce, pakliže to není jedovaté. Můžete si namíchat zelený koktejl z pampeliškových listů, kopřiv či polníčku. Další možností je konzumace ořechů a semen, které mají vysoký obsah vitaminů skupiny B a vitaminu E a minerálních látek, jako jsou vápník, hořčík, železo, zinek a dalších. Kromě toho obsahují také esenciální mastné kyseliny a cenné aminokyseliny. Nesmíme zapomínat na přísun bílkovin, proto je vhodnou volbou také amaranth nebo quinoa, které jsou bohaté jak na aminokyseliny, tak na železo a vápník. V kuchyni je možné používat i za studena lisované panenské oleje.

Pestrost především

Vzhledem k tomu, že vitariánská strava se těší docela slušné oblibě, na trhu se už objevuje řada firem, které dodávají nejrůznější raw kuličky, nepečené placky, sušené zeleninové chipsy a podobně. Je to vhodná varianta pro ty, kteří si nemají tolik času připravovat pokrmy sami. I vitariáni si mohou pochutnat na výborné čokoládě nebo sladkých tyčinkách, ovšem z nepraženého kakaa a pouze sušeného ovoce, semínek a oříšků bez přidané mouky, cukru či jakýchkoliv živočišných produktů. Jsou tedy i veganské, bezlepkové a vhodné i pro diabetiky a potravinové alergiky. Samozřejmě jsou také bio.

Je ale třeba dodat, že ani vitariánství není pro každého. Někomu nedělá problémy živit se výhradně syrovou, tedy živou stravou. A takto žije už roky a po přechodu na tento způsob života se cítí mimořádně dobře. Žaludek dalšího člověka však takovou stravu jednoduše nesnese. Není schopen trávit větší množství syrové stravy nebo určité konkrétní syrové potraviny. Další konzumují stravu smíšenou, protože právě to jim vyhovuje. Při právě takovém způsobu stravování se cítí nejlépe. Možná je tomu tak proto, že plné vitariánství nikdy nevyzkoušeli nebo jim nepřineslo takové výsledky, jaké očekávali. Při syrovém způsobu stravy lze totiž snadno sejít z cesty. Například nezajistit, aby strava byla dostatečně pestrá a obsahovala všechny nezbytné složky. Pak takový člověk začne extrémně hubnout, protože mu některé živiny chybí. Pestrý jídelníček je zkrátka základ.

Autor: Taťána Kročková vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS