Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Choroby z nadváhy – jak se jim bránit?

6. 5. 2014

Civilizační nemoci dnes bohužel neodmyslitelně patří k populaci. Týkají se nás všech, jsou nebezpečné, snižují kvalitu života a často znamenají smrt. Stačí přitom tak málo – upravit svůj životní styl.

Je nám všem jasné, že kouřením nebo pobytem v prostředí aktivních kuřáků se vystavujeme daleko vyššímu riziku vzniku rakoviny plic, nadměrným stresem hypertenzi a neprovozováním žádného sportu zase obezitě či nadváze a s nimi souvisejícím neduhům a nemocem. Zaměřme se ale na jednu z nejvýznamnějších částí našeho životního stylu, a to na výživu. Prostřednictvím potravy do těla přijímáme potřebné živiny, ale často také škodlivé látky. Pokud tedy měníme životní styl, měla by na prvním místě být úprava jídelníčku.

Zabojujte s kily navíc

Hrozba nadváhy nebo v horším případě obezity se týká značného procenta Čechů. Mimo zdravotního hlediska hrají svou roli sociální, ekonomické a emoční vlivy a také výchova. V obchodech dnes můžeme vybírat z obrovského množství různých potravin, ale v této oblasti mnohdy (i když ne vždy) platí, že kvalita zvyšuje cenu, navíc pro výběr skutečně zdravých potravin je třeba určitá znalost. V tomto případě jsme tedy pod diktátem vlastního sociálního a ekonomického stavu. Pokud se tedy rozhodnete pro redukci váhy, musíte často jít proti vlivům, na které jste doposud byli zvyklí. Nebude to lehký boj, navíc se v něm dá udělat mnoho chyb. Není proto na škodu oslovit odborníka, který nejen že vám sestaví jídelníček či dietu „na míru“, ale také poradí, jak bojovat se špatnými návyky.

Nadváha a obezita s sebou nepřinášejí jen kila navíc, ale také celou řadu zdravotních potíží. Trpí kosterní systém, klouby i vnitřní orgány a vše může vyústit v onemocnění ohrožující život. Tím je například vysoký krevní tlak nebo cukrovka. Největší zrádností těchto chorob je fakt, že o nich dotyčný dlouho nemusí vědět. Ony totiž po určitou dobu nebolí, ale zato dokážou v těle napáchat mnoho škod.

Jak už bylo uvedeno, není na místě domnívat se, že si vždy s přebytečnými kily poradíme sami, a to nejen z hlediska psychologického, ale také zdravotního. Zvláště pak u obezity platí, že jakékoli dietologické postupy by měly být konzultovány s kvalifikovaným odborníkem. Ať už nadpisy časopisů slibují jakkoli zázračné diety, poraďte se nejprve se svým lékařem, který zná váš zdravotní stav.

Srdce v ohrožení

Ischemická choroba srdeční vzniká nedostatečným přísunem živin a kyslíku k srdeční svalovině a může vést až k jejímu úplnému odumření (infarktu myokardu). V Evropě jde v současnosti o jednu z nejčastějších příčin úmrtnosti mužů ve věku nad 45 let a žen nad 65 let. Obvyklou příčinou bývá ateroskleróza, tedy kornatění tepen. Ta vzniká ukládáním tukových látek (především cholesterolu) do stěn tepen, cévní stěna je tak poškozována a postupným narůstáním množství uložených tuků může dojít k úplnému ucpání cévy. Rizikovými faktory jsou hlavně zvýšený cholesterol, cukrovka, vysoký krevní tlak, obezita, nedostatek fyzické aktivity aerobního typu, výskyt aterosklerózy u rodinných příslušníků, stres a kouření. Zapomínat bychom tedy neměli na odpočinek, dostatek vhodného pohybu (doporučeno je 20 až 30 minut, a to 5× týdně) a kontrolu našeho jídelníčku.

Zvláště pokud se u vašich rodičů a prarodičů objevují problémy se srdcem, měli byste opravdu pečlivě dbát na prevenci, a to zcela nezávisle na věku. Mnohdy si mladí lidé myslí, že mají ještě spoustu času, než se budou muset zamýšlet nad zdravotními problémy a tím, jak jim nejlépe předejít. Opak je ale pravdou, na své tělo bychom měli brát ohledy co nejdříve. Berme to jako investici do budoucnosti.

V případě srdečních záležitostí, momentálně nemyslím rovinu vztahovou, bychom měli hlídat svou stravu s maximální pečlivostí. Základem je omezit příjem alkoholu a živočišných tuků. V případě vysokého tlaku se tato redukce týká také soli, která by se tak měla dostat pod množství šesti gramů denně. Naopak by ve vaší stravě neměl chybět dostatek ovoce a zeleniny (ideálně nad 400 gramů denně), ryby, luštěniny, semena a ořechy.

Kost už má dost

Závažnou nemocí je také osteoporóza, při které obecně řečeno dochází k poškození kostní tkáně. Tím se zvyšuje křehkost kosti vedoucí až ke zlomeninám. Výrazně se osteoporóza projevuje hlavně u lidí v pokročilém věku, u nichž se objevují časté zlomeniny krčku stehenní kosti, zápěstí a obratlů. Jedna třetina těchto poranění a nutných následných hospitalizací vede až k úmrtí. V případě mladší části společnosti, trpící touto chorobou, je kvalita života narušována především bolestí a pobyty v nemocničních zařízeních.

V prevenci proti osteoporóze je významným prvkem dostatek pohybu v době puberty. V období dospívání se totiž vytváří celoživotní zásoba kostní masy a zátěžová aktivita tomuto procesu prospívá. U dospělých je pak potřebná pravidelná fyzická aktivita, ve stáří alespoň denní dostatek chůze, případně rychlá chůze a pohyb do schodů, pokud to zdravotní stav daného člověka dovolí.

Dále bychom měli mít přísun vitamínů D a K a pečlivě si kontrolovat množství přijímaných bílkovin. Pro tělo jsou velice důležité, ale při svém nadbytku (např. při nadměrné konzumaci masa) způsobují vylučování vápníku močí. Zcela vyhnout bychom se měli kouření, protože podle odborníků jedna vykouřená krabička cigaret denně snižuje množství kostní masy o pět až deset procent.

Autor: Jana Maláková vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS