Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Jak přestat mlsat? Myslete na jídlo!

1. 1. 2015

Když vás přepadne chuť na čokoládový dezert, vybavte si znovu všechno to, co jste snědli předtím. Ačkoliv to zní téměř neuvěřitelně, podle britských vědců tím lze touhu po dobrotách oslabit a časem úplně potlačit. Je to pravda?

Doktorka Susanne Higgsová z Birminghamu pracovala se dvěma skupinami studentek. Se všemi pravidelně obědvala. Po několika hodinách nabídla všem dívkám sušenky. Polovina z nich přitom měla intenzivně myslet na svůj oběd, druhá polovina pak na běžné věci – cestu do školy, přátele nebo večerní rande. Výsledky byly dramaticky odlišné. Studentky, které se soustředily na své naposledy zkonzumované jídlo, si vzaly jen velmi málo sušenek. Ostatní je prý spořádaly téměř všechny.

Síla vůle

Na sílu naší vůle a představivost sázejí i další poradci na výživu a dietologové. Někteří z nich doporučují klientům, aby se ve chvíli, kdy je přepadnou chutě, soustředili na příjemné věci, vybavovali si svá oblíbená místa nebo vzpomínky. To, jak pokus dopadne ve chvíli, kdy si klient pod pojmem příjemné místo vybaví nejoblíbenější cukrárnu, už výsledky výzkumů neuvádějí. Těm, kteří pak na svou pevnou vůli příliš nespoléhají, doporučují lékaři zahnat chutě na pamlsky jinou činností. Procházka v parku, telefonát kamarádovi nebo třeba jen vyčištění zubů prý odlákají hříšné myšlenky. Alespoň na chvíli.

Radost z každého sousta

Pokud se nechcete svých oblíbených pamlsků vzdát a nevěříte, že byste byli schopni chutě zaplašit mentálními technikami, můžete se na celou věc podívat z jiné strany. Namísto toho, abyste si kdejaký kousek čokolády zakazovali a pak vzteky vybílili ledničku, udělejte si z jídla rituál. A to doslova z každého sousta. Zkuste se na jídlo soustředit už při nákupu a vybírejte si pro sebe to nejlepší. Při vaření pak zapomeňte na všechno negativní včetně myšlenek na snahu zhubnout a vaření si užívejte. Ač to zní jako z příručky pro esoteriky, taková zapálená svíčka a příjemná hudba posune i přípravu chleba s máslem o několik úrovní výš. A samotný proces jídla? Dejte si na čas. Soustřeďte se na všechny ty úžasné dobroty, které jste si připravili, a užívejte si každé sousto. Díky tomu budete jednak jíst mnohem pomaleji, takže budete dříve sytí a nesníte toho tolik, jako když do sebe v poklusu hodíte něco, co potkáte po cestě. Tím pádem vám zbyde v břiše i místo na dezert, který bude bez výčitek chutnat úplně jinak.

Inspirace mořem

Své o tom vědí například obyvatelé jižní Evropy či Francie, která je proslulá svým přístupem k jídlu. Lidé, kteří si z jídla dokážou udělat svátek, se totiž mnohem méně stresují případným hubnutím. Jídlo pro ně ale zároveň není tak úplně na prvním místě. Večeře s přáteli nebo oběd v širokém rodinném kruhu se pohodlně protáhne na několik hodin i díky příjemné konverzaci. Zkuste si takový rituál zařadit do svého programu jednou týdně a uvidíte, jak se změní váš postoj k jídlu i mlsání. 

Autor: Michaela Michalcová vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS