Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Největší mýty o nákupu zdravých potravin

1. 3. 2015

Nakupujete ovocné jogurty, celozrnné pečivo nebo džusy v domnění, že jde o hodnotné potraviny, které prospívají vašemu zdraví? Mnoho potravinářských výrobků ale není takových, jak se na první pohled zdají.

Celozrnné rohlíky nemusí být celozrnné, ale jen obarvené tmavě. Ovocné jogurty zase mohou obsahovat jen minimální podíl ovocné složky. Jaké potraviny se na první pohled tváří jako zdravé, ale není to pravda? A jaké produkty si naopak kupovat, aby vám to bylo k užitku?

Je ten rohlík celozrnný?

Tmavá barva pečiva neznamená automaticky, že se jedná o zdravější celozrnnou variantu obyčejného bílého chleba nebo rohlíků. Může jít jen o dobarvení docíleného pražením ječmene, žita nebo přidáním karamelu či kávoviny. Pokud si nejste jisti, zda si opravdu kupujete celozrnný výrobek, ptejte se na jeho složení. Celozrnné pečivo musí obsahovat minimálně 80 procent celozrnné mouky z celkové hmotnosti. Kupující jsou někdy klamáni i tím, že se na obarveném chlebu nacházejí různá semínka nebo zrnka, ale to o celozrnnosti výrobku nic nevypovídá.

Jak konzumovat opravdové celozrnné výrobky? Pečte si svůj vlastní chléb nebo rohlíky. Ani k tomu nepotřebujete domácí pekárnu, velmi dobře poslouží i obyčejná trouba. K pečení si sežeňte pravý kvásek. Podívejte se na kváskovou mapu, kterou najdete na internetu, a domluvte se, kdo by vám mohl kvásek poskytnout. Výhodou domácího pečiva je i to, že můžete tvořivě experimentovat například s kořením nebo se semínky. Domácí chléb tak může být pokaždé jiný a vždy výtečný. Kdo si jednou začal péct vlastní pečivo, ten už výrobek z běžného obchodu či pekárny nechce. Další variantou je kupovat si poctivé celozrnné výrobky v obchodech s bio nebo lokálními potravinami.

Jsou biopotraviny opravdu BIO?

Biopotraviny patří k nejkvalitnějším potravinám, ale důvěřovat úplně všem prodejcům se také nevyplácí. Jejich produkty totiž mohou někdy obsahovat vyšší než povolený obsah chemických látek, nebo mohou být napadené třeba plísněmi. Další nevýhodou neprověřených biopotravin je, že jejich původ nemusí být lokální, ale mohou pocházet a často i pocházejí z druhého konce zeměkoule. To je jejich minus, které trochu stírá i výhody v podobě plnější chutě nebo lepších výživových vlastností. Biopotraviny, které k nám musely doputovat z velké vzdálenosti, jsou zatížené negativní ekologickou stopou, kterou po sobě zanechávají dopravní prostředky.

Jak se takovému zboží vyhnout? Vybírejte si primárně biopotraviny českého původu. Nemá velký smysl pořizovat si v srpnu španělská biorajčata, která k nám musela být dopravena z velké vzdálenosti a jejich chuť je nevýrazná, protože nedozrála přirozeně. To už je lepší konzumovat rajčata z běžného českého pole či zahrady. Ze zahraničních biopotravin si pořizujte jen ty, které se z domácích zdrojů nedají sehnat.

Jsou džusy opravdu z ovoce?

V obchodech prodávané džusy vzbuzují dojem zdravé potraviny, ale často je to jen klam. Tyto sladké nápoje mnohdy obsahují jen malé procento skutečné ovocné složky, ve skutečnosti mohou být plné cukrů, vody a zbytečných kalorií. Neslouží zdraví, ale přispívají k nárůstu tělesné hmotnosti a vychylují hladinu cukru v krvi.

Pokud máte chuť na sladký nápoj, ideálním řešením je doma připravená ovocná šťáva. Nízkým obsahem cukru se vyznačují zejména grapefruit či granátové jablko. Džus z obchodu si vždy řeďte vodou. V obchodech pátrejte po ovocných šťávách, které jsou bez přidání cukru, barviv, aromat a dalších chemických látek. Nejčastěji je pořídíte v obchodech s nabídkou bio a lokálních potravin.

Jsou lokální potraviny lepší?

Velkým hitem současnosti jsou farmářské trhy a lokální potraviny, které se prodávají nejen na těchto trzích, ale také ve specializovaných kamenných obchodech. Je ale vše, co se označuje za lokální potravinu, opravdu znakem kvality? Nemusí to tak být. Mnoho lidí si myslí, že lokální automaticky znamená bio, ale to je omyl. Biopotraviny by neměly obsahovat chemické látky, které se používají v konvenčním zemědělství a slouží například k ničení škůdců. Lokální potraviny sice pocházejí z místa, kde bydlíte, ale to ještě neznamená, že neobsahují škodlivé chemické látky. I pěkné jarní saláty, které koupíte od sympatického prodejce na farmářském trhu, mohou být plné chemie. Ideální je proto lokální potraviny a biopotraviny zkombinovat. Hledejte takové, které se mohou pyšnit oběma přívlastky.

Suverénně nejlepší je ovšem vlastní produkce lokálních potravin. Pokud si vybudujete vlastní zahrádku, budete přesně vědět, co jíte. Nemusíte mít ani domeček a před ním kousek zeminy. Nedostatek vlastního místa můžete řešit pronajmutím si malého pozemku někde v okolí. Další možností je najít si svého vlastního farmáře. A nemusí to být přímo certifikovaný výrobce, ale třeba i babička na vesnici, která vám ráda poskytne přebytky vajíček, a přitom si finančně trochu polepší. V mnoha obchodech se zdravými potravinami funguje donáška plodin, které vypěstovali místní zemědělci. Nejčastěji se samozřejmě jedná o ovoce a zeleninu, ale výjimkou nejsou ani mléčné výrobky či maso. Bedýnky či pytle s lokálními potravinami se do obchodů dostávají obvykle jednou týdně a je nutné si je předem objednat.

Je v ovocných jogurtech ovoce?

Kupujete si chutné ovocné jogurty a cítíte uspokojení, že děláte něco pro své zdraví? S nadšením to zase tolik nepřehánějte. Ovocné jogurty často obsahují škrob na zahuštění a namísto skutečného ovoce jen aromata a barviva. Barvivem mohou být třeba řepa či dýně. Jahodový jogurt tak nemusí být červený po obsahu jahod, ale po červené řepě. Běžné ovocné jogurty jsou navíc ještě doslazované cukrem. Sledujte složení těchto výrobků a testujte jejich chuť. Pokud nejste spokojeni, raději si je už nekupujte.

Nejlepší volbou jsou obyčejné bílé jogurty, které jsou bez obsahu škrobu a cukru. Pokud máte rádi něco sladkého, můžete si do základního bílého jogurtu přidat ovoce podle svého výběru, med nebo domácí marmeládu. Ještě lepší možností je vyrábět si jogurty doma, což je překvapivě jednoduché. Stačí k tomu kvalitní jogurtovač, výchozí jogurt a mléko.

Light znamená zdravé?

Potraviny označené jako light obsahují snížené, nebo dokonce žádné množství tuku. To je sice výhoda, pokud právě držíte dietu, rozhodně se ale nedá říct, že light výrobky jsou přínosné pro zdraví. Chybějící tuk může znamenat málo výraznou chuť potraviny. Výrobci se ji proto snaží vylepšit například solí nebo cukrem. Jako light mohou být označené i různé nápoje se sníženým obsahem cukru. Ten v nich ale může být nahrazený umělými sladidly, z nichž některá jsou dokonce zdraví nebezpečná.

Jak tedy jíst opravdu „light“? Tučnějších výrobků se nemusíte vzdávat, ani pokud hubnete. Dopřejte si je, ale v malém množství. Pak vůbec nebudete muset kupovat light potraviny. 

Autor: Gabriela Bachárová vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS