Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Petr Širc: Přirozený pohyb je důležitý

1. 2. 2018

Petr Širc působí jako nutriční terapeut a fitness instruktor. Pomáhá lidem žít zdravě, udržovat si fyzickou kondici, budovat svaly či zhubnout přebytečná kila. „Změna životního stylu je dlouhodobý proces. Berte ho jako svůj nový koníček,“ radí všem.

Co byte poradil lidem s nadváhou, kteří začínají se snahou o redukci tělesné hmotnosti?

První věc, kterou by si měl člověk uvědomit, je ta, že svůj vzhled a fyzickou výkonnost nezlepší během jednoho měsíce nebo dokonce týdne. To, že lidské tělo začíná viditelně reagovat na změnu životního stylu, je jen špička ledovce. Jedná se tedy o změnu velmi dlouhodobou. Nicméně, i když zpočátku změna není zřejmá, zařazení pohybové aktivity či navýšení konzumace zeleniny je pro tělo velmi prospěšné.

Jak mají tito lidé začít?

Pro většinu lidí není vhodné dělat nárazovou drastickou změnu, ale naopak začít postupně zařazovat vhodnou pohybovou aktivitu a teprve následně měnit stravovací zvyklosti. Pokud se člověk snaží proces co nejvíce urychlit a udělá velkou změnu naráz, většinou to nezvládne a vzdá to, i když výjimky potvrzují pravidlo. Moje rada zní: Berte změnu životního stylu jako svůj nový koníček! Neberte dietu a cvičení pouze jako nástroj k hubnutí, ale cvičte a jezte zdravě, protože se po tom budete cítit lépe.

Jak si udržovat fyzičku?

Udržet si fyzickou kondici úzce souvisí s předchozí odpovědí. To znamená: chci cvičit, protože mě to baví. Což se následně projeví dlouhodobě udržitelnou kondicí. Přeji všem mnoho sil a odhodlání na sobě tvrdě makat!

Jaká forma tréninku je nejlepší? Doma, v posilovně s trenérem, bez trenéra, nebo skupinové cvičení?

To je velmi individuální a každý přístup má svoje klady i zápory. Nicméně všem začátečníkům bych doporučil vyhledat kvalitního trenéra, ať už osobního, nebo alespoň zajít na skupinovou lekci, i když zde nemáte záruku, že se vám trenér bude věnovat na sto procent a opraví všechny chyby, které při cvičení nevědomky uděláte.

Pokud chci zhubnout na určité partii, ale nechci nabrat svaly, jen se zbavit tuku a snížit obvod, co pro to mám udělat?

Většina žen má strach ze cvičení, aby nenabraly svalovou hmotu. Tento strach je ale zcela neoprávněný, protože není fyziologicky možné, aby u ženy docházelo k hypertrofii svalstva podobně jako u muže. Samozřejmě při silovém tréninku k určitému růstu svalové hmoty dochází, ale nárůst svalové hmoty přispívá ke zrychlení bazálního metabolismu, který souvisí s rychlejším úbytkem tukových zásob. Nejefektivnější pro tvarování postavy je cvičit s vysokou intenzitou, tedy s krátkými pauzami. S tímto principem pracují různé intervalové programy typu HIIT či Tabata.

A když chci naopak budovat svaly?

Pro budování svalstva už není tak důležitá intenzita cvičení, tedy v krátkém čase provést co největší objem práce, ale spíše dostatečně velký odpor zátěže. Pro funkční nárůst svalstva bych dále doporučil trénink s volnými váhami, tedy preferovat činky před stroji a provádět především vícekloubové cviky, jako jsou mrtvý tah, přítahy, tlaky, dřepy a podobně.

Co když mám problémy se zády či s klouby? Musím vynechat veškerý pohyb?

Pohyb určitě nevynechávat! Správně zvolená pohybová aktivita léčí, ať už se člověk potýká s jakýmikoli zdravotními problémy. Nicméně u různých chronických obtíží s pohybovým aparátem bych doporučil se nejdříve poradit se zkušeným fyzioterapeutem.

Jaký je váš názor na diety – ano, nebo ne?

Dieta má smysl pouze v případě, že se chystáte na nějakou událost, kde musím navážit „tolik a tolik“ kilo, případně musím tak a tak vypadat. Z dlouhodobého hlediska je dieta, tak jak si ji laik představuje, nepoužitelná, a to z důvodu její dlouhodobé neudržitelnosti.

Jaké nejhorší chyby, kvůli kterým se nám nedaří zhubnout, děláme?

Asi jednou z největších chyb je, že se až moc zaměřujeme na to, co sníme, a přitom opomíjíme přirozený pohyb – jezdíme všude autem, používáme výtahy a tak dále. Pohyb je neoddělitelnou složkou úspěchu.

A v oblasti stavování?

V rámci úspory času kupujeme různé reklamou propagované rádoby zdravé cereální snídaně a svačiny, které často obsahují kvanta cukru. Přitom naprostým základem každého redukčního jídelníčku by mělo být omezení obilovin bohatých na sacharidy. A když máme pocit, že jsme pro hubnutí udělali maximum, a přesto se žádná změna k lepšímu nekoná, velice rychle a neuváženě saháme po doplňcích stravy z kategorie spalovačů tuků, aniž bychom znali jejich mechanismus účinku, a myslíme si, že nás spasí.

Myslíte si, že naše snahy o štíhlou linii maří chemikálie v potravinách a celkové složení produktů na trhu?

To úzce souvisí s tím, co kupujeme. Pokud se zaměříme na potraviny průmyslově nezpracované, například zeleninu, ovoce, neochucené mléčné výrobky, vejce, čerstvé maso, brambory nebo rýži, nemůžeme v podstatě udělat chybu. To, jestli jsou produkty v bio kvalitě či nikoli, bych bral pouze jako životní styl a volbu každého, co chce podporovat, ale s tvarováním postavy nebo zlepšením fyzické kondice a zdraví to úplně nesouvisí.

Jste trenérem na Spartan Race. Jakou základní radu byste dal lidem, kteří se ho chtějí zúčastnit?

Nebojte se toho! Tyto závody většinou mívají na výběr různé distance, každý si tedy může vybrat vzdálenost a množství překážek, na které si věří. Nicméně i tak se vyplatí naběhat určité množství kilometrů v terénu a zvládnout silově i technicky základní cviky s vlastní váhou, jako jsou dřepy, kliky, shyby či angličáky. Pokud se pro takový závod rozhodnete, doporučuji vyhledat nejbližší skupinu, která se cíleně připravuje na tyto překážkové závody.

Autor: Romana Volgemutová vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS