Bio Revue
Předplaťte si tištěné
vydání časopisu
BIOREVUE a ušetříte!
Tel.: 225 985 225

Z práce rovnou do hrobu?

1. 3. 2015

Asi by vás nenapadlo, že i běžná povolání mohou pro člověka představovat určitá rizika a ohrožovat jeho zdraví. Přesto je tomu tak! O jaká ohrožení se jedná, a máme se jich doopravdy bát?

Rizikovým zaměstnáním je v podstatě každá práce, která pro nás představuje určitý stres. Obávat se rozhodně nemusíme v případě, že dodržujeme správnou životosprávu, dokážeme si zajistit dostatek spánku, zdravého jídla a přiměřeného pohybu. V některých případech to ale rozhodně není jednoduché!

Strašák stres

Nemusíte být zrovna horník, záchranář, chirurg nebo řidič letadla, přesto můžete vykonávat náročnou a stresující práci. Firma s větším počtem zaměstnanců, hořícími termíny, neloajálními podřízenými nebo na váš vkus příliš dominantním šéfem dá taky pěkně zabrat. Velká zodpovědnost v zaměstnání nebo časový pres ženou člověka k tomu, že velice rychle začne podléhat stresu. Ten je na prvním místě ve výčtu příčin vzniku zdravotních problémů!

Pokud je člověk celý den pod tlakem, nemá čas se zastavit, v klidu se najíst nebo jen na chvíli vydechnout, hrozí mu celá řada onemocnění, syndromem vyhoření počínaje a infarktem konče. K tomu přidejte sedavé zaměstnání, nepravidelnou stravu (fast foody, tučné a smažené rychlovky), energetické nápoje či několik šálků kávy denně, a máte vymalováno.

Následkem stresujícího zaměstnání bývají neurózy, žaludeční vředy, bušení srdce či nespavost. Syndrom vyhoření je běžnou realitou dnešní doby, pokud člověk nezpomalí včas, vyhoří velice rychle!

Neodbývejte se!

Když nemáme ráno čas se nasnídat a odbudeme se rychlou kávou, celý den řešíme úkoly a večer vyjíme ledničku, zaděláváme si na závažné trávicí problémy a můžeme i počítat s tím, že naše kila půjdou nahoru. Zejména, pokud celý den prosedíme v kanceláři. I obyčejné kancelářské činnosti, informační technologie nebo účetnictví mohou ohrožovat zdraví, pakliže trávíme osm, nebo dokonce 12 hodin denně u počítače. Trpí nejen naše páteř, ale také oči, hlava a v podstatě celá nervová soustava. Vhodné je sezení na míči. Často tak sedávají například lékaři v ordinacích, protože i oni jsou nuceni kromě léčení pracovat s počítačem.

Nezdravá životospráva vede k obezitě a onemocnění oběhové soustavy. V naší republice trpí nadváhou snad každý druhý člověk. Na vině nejsou jen naše výborné knedlíky se zelím a vepřovým, ale také nezdravé fast foody, noční vyjídání ledniček a pochopitelně také alarmující nedostatek pohybu!

V neposlední řadě tomu často nasazujeme korunu večer ve společnosti, kdy se nezřízeně naléváme alkoholem ve snaze si po celodenní lopotě ulevit. Rána pak bývají těžká a dobrovolně se tak obíráme o zbytky zdraví a energie, které v nás ještě zůstaly.

Signály na pracovišti

Dalším kamenem úrazu často bývají neutěšené vztahy na pracovišti, vzájemná rivalita, intriky nebo obyčejná nedorozumění. To vše podněcuje napětí, které vede až k psychickému vyčerpání. Někdy stačí i každodenní jednání s nepříjemnými klienty, celodenní komunikace s mnoha lidmi nebo několikahodinové telefonování. Pozor také na závažnější šikanu nebo sexuální obtěžování, které vyžadují včasný zásah. Ve všech případech je velice důležitá duševní hygiena a relaxace!

Nejen na naši fyzickou, ale i duševní stránku může negativně působit elektrosmog. Žádné pracoviště se dnes neobejde bez počítačů, mobilních telefonů, wi-fi, mikrovlnek a jiných elektrospotřebičů. U citlivějších osob se skutečně mohou projevit bolesti hlavy, podrážděnost nebo i vážnější zdravotní obtíže. Je proto potřeba dodržovat zásady zdravé životosprávy a pobývat v takovémto prostředí v rámci možností co nejméně. Dokonce i děti na školách, kde je wi-fi, údajně trpí hyperaktivitou a nesoustředěností více než jinde. Možná není na škodu, když pracujeme s počítačem po celou směnu, už ho doma vůbec nezapínat a veškerá připojení vypnout.

Nejvyšší stupeň ochrany

Jak se vlastně můžeme před všemi těmito negativními vlivy chránit? Ono to není zase tak složité. Je však potřeba mít pevnou vůli a umět si na sebe udělat čas. Řešením rozhodně není polykání medikamentů a potlačování skutečných příčin potíží! Zabraňte svým zdravotním problémům plynoucím z nevhodných podmínek na vašem pracovišti včas. Jen vy můžete něco změnit!

Během dne se postarejte o to, abyste se nemuseli zbytečně rozčilovat a snažte se jíst zdravější potraviny častěji a po menších dávkách. Nenechejte svůj žaludek zcela vyhládnout a pak jej nenacpěte vším možným či nemožným, co vám přijde pod ruku. Pokud máte sedavé zaměstnání, častěji vstaňte, protáhněte se nebo si i zacvičte. Nejezděte výtahem, raději se proběhněte po schodech, obědvejte zdravě a střídmě.

Mimo pracovní dobu se zkuste aspoň občas hýbat, chodit na procházky, plavat nebo cvičit jógu. Relaxace, meditace nebo jakékoli tvůrčí činnosti pomáhají zvládat stres. Abychom se nemuseli nutit k americkému úsměvu, je vhodné mít pořádek ve svém osobním životě, myslet pozitivně a věnovat se tomu, co nás skutečně naplňuje. 

Autor: Taťána Kročková vytisknout

Vaše názory

Přidat svůj názor

BIOREVUE DOPORUČUJE:


BIOREVUE DOPORUČUJE:


TIP NA NÁVŠTĚVU:


PRO VAŠE MILÁČKY:

Aktuální číslo časopisu

VYCHÁZÍ KAŽDÉ PRVNÍ PONDĚLÍ V MĚSÍCI!

Starší čísla časopisu

Created by ArtWeby | Powered by ArtCMS